Alminnelige oppdragsvilkår.

 

1.      Avtaleforholdet mellom klienten og Advokatfirmaet Punktum AS

Disse alminnelige vilkår gjelder for alle tjenester som leveres av Advokatfirmaet Punktum AS («Punktum», «vi», «oss»).

Vilkårene finnes også i en engelskspråklig versjon. Der klienten er en fysisk person bosatt i Norge gjelder den norske versjonen. Tilsvarende gjelder dersom klienten ikke er en fysisk person og har sete i Norge eller driver virksomhet i Norge. For andre klienter gjelder den engelskspråklige versjonen.

Normalt utsteder vi en oppdragsbekreftelse for hvert enkelt oppdrag. Dette med unntak der arbeidet med utarbeidelse av bekreftelsen vil være uforholdsmessig i forhold til oppdragets art.

Avtalen mellom Punktum og klienten består av følgende dokumenter (i den rekkefølge de har forrang ved eventuell motstrid): oppdragsbekreftelsen, disse alminnelige vilkår og eventuelle særskilte skriftlig avtalte vilkår om oppdraget eller dets utførelse.

Avtale om oppdraget er en avtale med Advokatfirmaet Punktum AS, og ikke med noen fysisk person som har tilknytning til advokatfirmaet. Dette selv om klienten har bedt om at oppdraget utføres av én bestemt person. Alle advokatfirmaets partnere og øvrige medarbeidere som arbeider for advokatfirmaet, omfattes av disse alminnelige vilkårene. Partnerne og medarbeiderne skal under ingen omstendigheter ha individuelt ansvar i forhold til klienten om ikke annet følger av ufravikelig lov.

Den juridiske eller fysiske person angitt i oppdragsbekreftelsen eller annen avtale («klienten» eller «dere») vil være vår klient i alle juridiske og praktiske betydninger av begrepet. Med mindre noe annet er avtalt kan vi motta instrukser fra enhver person vi med rimelighet antar er bemyndiget av klienten til å gi oss instrukser. Punktum er kun ansvarlig overfor klienten for den leverte rådgivning eller bistand. Tredjeparter har ikke rett til å basere seg på rådgivning levert til klienten.

2. Våre tjenester

Vi vil utføre våre tjenester i henhold til de regler som gjelder for oss, herunder Regler for god advokatskikk (Advokatforskriftens kapittel 12) og andre gjeldende rettsregler.

Normalt vil vi bli enige om oppdragets omfang ved starten av saken. Omfanget vil imidlertid kunne bli endret, utvidet eller redusert i løpet av oppdraget på grunnlag av instrukser vi mottar fra dere, hvordan saken utvikler seg, andre ytre omstendigheter osv.

Vi vil utpeke én advokat som vil være ansvarlig for det enkelte oppdrag. I noen tilfeller vil vi utpeke en annen advokat som ansvarlig for en bestemt del av et oppdrag. Oppdragene utføres av den eller de advokater, advokatfullmektiger og medarbeidere som saksansvarlig anser som hensiktsmessig i lys av deres ønsker, sakens natur og omfang, behovet for erfaring, samt tilgjengelig kapasitet.

Vi er bare kvalifisert til å bistå i norske rettsspørsmål. Basert på våre alminnelige erfaringer om andre jurisdiksjoner kan vi gi uttrykk for oppfatninger om juridiske spørsmål i andre jurisdiksjoner. Dette gjør vi bare for å dele våre erfaringer, og slike oppfatninger utgjør ikke juridisk rådgivning. Det er klientens eget ansvar å engasjere rådgivere om fremmed rett. Vi har ikke noe ansvar for råd om fremmed rett.

I vår rådgivning og bistand baserer vi oss på den informasjon og de dokumenter om faktiske omstendigheter i oppdraget som vi mottar fra dere, eller fra andre kilder, etter avtale eller instruks fra klienten.  Vår rådgivning kan derfor ikke legges til grunn i andre saker eller benyttes til andre formål enn det rådene var ment for. For at vi skal kunne yte best mulig bistand, er det viktig at dere gir oss alle relevante opplysninger. Vi forutsetter at opplysningene vi mottar fra klienten er korrekte og fullstendige.

Vår bistand omfatter bare juridisk rådgivning og ikke rådgivning om tekniske, økonomiske, regnskapsmessige, kommersielle, miljømessige eller andre ikke-rettslige forhold. Vi har ikke noe ansvar for rådgivning knyttet til slike spørsmål.

Med mindre det er angitt i oppdragsbekreftelsen eller oppdragsavtalen, eller skriftlig i særskilt avtale, vil vår rådgivning og bistand ikke omfatte strafferettslige, skatterettslige og avgiftsrettslige forhold eller eventuelle strafferettslige, skattemessige og avgiftsmessige konsekvenser av de disposisjoner som rådgivningen gjelder.

Etter avtale med klienten vil vi kunne bistå med å engasjere andre rådgivere (innen teknikk, økonomi eller lignende), og andre advokater i Norge eller i andre land. Med mindre annet er avtalt vil slike engasjementer skje på vegne av klienten, og klienten vil være ansvarlig for betaling av de engasjerte rådgivernes eller advokatenes salær, utlegg og utgifter. Punktum vil ikke ha noe ansvar for råd og bistand ytt av slike rådgivere og advokater. Dette gjelder selv om rådene er mottatt av Punktum og deretter formidlet til klienten, og selv om Punktum skulle stå som den engasjerte rådgivers eller advokats oppdragsgiver eller klient.

Punktum har opphavsretten og andre relevante immaterielle rettigheter til dokumenter og annet arbeidsresultat vi har generert i forbindelse med oppdraget, men klienten har rett til å bruke dokumentene og annet arbeidsresultat vi har utarbeidet for de formål de er bestemt for. Om annet ikke blir avtalt, kan ikke noe dokument eller annet arbeidsresultat som genereres hos oss gjøres allment tilgjengelig eller anvendes til markedsføringsformål av dere eller tredjepart.

3. Interessekonflikter

Vi kan være forhindret fra å påta oss et oppdrag dersom det foreligger en interessekonflikt i forhold til en annen klient. Før vi påtar oss et oppdrag vil vi gjøre et internt søk basert på de partsangivelsene vi har fått oppgitt av klienten for å avdekke om det er noe til hinder for at vi yter den bistand vi er bedt om i saken. Det er grunn til å være oppmerksom på at parts- og interesseforhold i en sak kan endre seg, for eksempel ved at de verdier saken gjelder skifter eier, eller ved at en utenforstående tredjepart får en interesse i saken. Vi må derfor straks underrettes om enhver endring i parts- eller interesseforholdet i saken, slik at nye interessekonfliktsøk kan gjennomføres, om nødvendig. Nye søk kan også vise seg nødvendige dersom oppdragets innhold endrer seg, for eksempel fordi klienten ber om bistand om nye forhold.

Etter punkt 3.2.3 i Regler for god advokatskikk, kan en advokat bare ta oppdrag for en klient mot en av advokatens (eller firmaets) øvrige klienter dersom det må anses klart ubetenkelig som følge av oppdragenes forskjellige art eller type klient. Med forbehold om at dette vilkår er oppfylt, vil vi kunne representere andre klienter i saker, herunder tvister, der klienten (eller tilknyttede selskaper eller nærstående) har interesser.

4. Kundekontroll

Vi er ved lov pålagt å kontrollere våre klienters identitet og eierforhold, og andre forhold rundt klienten og oppdraget. Vi kan derfor komme til å be om identitetsdokumenter for personer som er involvert i oppdraget. Vi kan derfor også måtte verifisere den informasjon som gis til oss.

Vi er pålagt å gi myndighetene beskjed om mulig hvitvasking eller terrorfinansiering i henhold til Lov om hvitvasking og terrorfinansiering mv. Loven forhindrer oss også fra å gi underretning til dem det måtte gjelde om at det kan være grunnlag for slik mistanke og om at informasjon er gitt til politiet. For det tilfelle at vi mistenker hvitvasking eller terrorfinansiering, vil vi avstå fra oppdraget.

5. Salær og kostnadsdekning

Vårt salær blir vanligvis fastsatt på grunnlag av en rekke av faktorer, slik som den enkelte advokats erfaring og kompetanse i forhold til den aktuelle saken, tidsbruk, oppnådde resultater, sakens kompleksitet, tidspress, de beløp som er involvert og eventuell risiko vi måtte påta oss. Minste enhet er 15 minutter. Vårt salær er ikke avhengig av det endelige resultat eller utfall, og vi garanterer ikke bestemte resultater eller noen endelig utvikling i noen sak. Våre tjenesters omfang, så vel som kompleksiteten og varigheten av oppdragene kan variere betydelig, avhengig av omstendigheter som ikke er kjent på forhånd.

Dersom vi gir et estimat for vårt salær skal ikke dette betraktes som en beløpsbegrensning eller en fastprisavtale. Et estimat er kun en indikasjon, basert på de opplysninger vi har når det gis, på hva vårt salær for utførelsen av oppdraget, eksklusiv merverdiavgift, utlegg og utgifter, sannsynligvis vil bli. Det er ikke bindende. Vi vil forsøke å informere klienten så snart som praktisk mulig ved vesentlige avvik fra slike estimater, men klienten vil være ansvarlig for vårt fulle salær selv om det skulle overstige estimatet.

I tillegg til salæret vil vi belaste klienten for alle oppdragsrelaterte utgifter og utlegg, eksempelvis gebyrer, reise- og oppholdsutgifter, kost, større kopierings- og utsendelseskostnader m.v. Utgifter og utlegg vil bli fakturert uten påslag.

Merverdiavgift kommer i tillegg etter gjeldende regler. Dersom merverdiavgift ikke er lagt til i våre fakturaer, og avgiftsmyndighetene senere krever at vi betaler merverdiavgift på de fakturerte beløpene, kan vi belaste klienten for det merverdiavgiftsbeløp vi må betale.

Våre timesatser endres vanligvis ved begynnelsen av hvert kalenderår.  Klienten vil bli skriftlig underrettet om endringer i timesatsene, enten ved den siste fakturautsendelsen med gamle timesatser, eller ved særskilt skriftlig meddelelse. Timesatser for enkeltmedarbeidere kan bli justert i løpet av året i forbindelse med skifte av stillingskategori.

6. Betalingsbestemmelser

Vi fakturerer normalt utført arbeid hver måned, uavhengig av om oppdraget er avsluttet eller ikke. Vi forbeholder oss imidlertid retten til å fakturere oftere. Dersom klienten ber om det, vil vi gi regelmessige oppdateringer om påløpt salær. Hvis klienten har spesielle ønsker knyttet til hvordan arbeidet faktureres er det viktig at klienten informerer ansvarlig advokat om dette før oppdraget påbegynnes, slik at vi kan ta stilling til om vi er i stand til å etterkomme klientens ønsker.

Faktura oversendes per e-post eller gjennom EHF. Med mindre annet er særskilt avtalt skal betaling skje i norske kroner.

Betalingsfrist er 14 dager fra fakturadato. Det vil påløpe forsinkelsesrente etter den til enhver tid gjeldende sats etter lov om forsinkelsesrente for beløp som ikke betales ved forfall.

Dersom andre enn klienten skal betale vårt fakturakrav, helt eller delvis, kreves forhåndsgodkjennelse. Selv om slik godkjennelse er gitt er klienten fullt ut ansvarlig for hele fakturabeløpet og for eventuelle påløpte renter.

Punktum forbeholder seg retten til på ethvert tidspunkt å kreve forskudd og/eller et depositum. Dersom det opprettes et depositum til sikkerhet for Punktums salærkrav, skal depositumet med eventuelle opptjente renter benyttes til dekning av Punktums sluttfaktura til klienten, som sendes når vi avslutter oppdraget. Slike innbetalte depositumsbeløp vil også kunne bli benyttet til å dekke Punktums eventuelle øvrige ubetalte fakturakrav. Totalbeløpet av vårt salær for oppdraget kan bli høyere eller lavere enn forskuddsbeløpet/depositumet.

Har klienten noe å utsette på fakturabeløpet må klage sendes oss skriftlig innen betalingsfristen. I mangel av klage innen betalingsfristen er fakturabeløpet å anse som akseptert av klienten.

Med mindre noe annet følger av ufravikelige rettsregler skal våre fakturaer betales uten fradrag eller trekk av noe slag. Dersom klienten er pålagt å gjøre fradrag eller trekk, skal klienten betale oss et tilleggsbeløp slik at vi mottar det samme beløpet som vi ville ha mottatt dersom det ikke var blitt foretatt noe fradrag eller trekk.

Punktum forbeholder seg retten til å innstille bistanden inntil eventuelle uenigheter vedrørende omtvistede beløp er løst, eller inntil uomtvistede skyldige beløp som er forfalt til betaling er oppgjort, eller et krevet forskudd eller depositum er innbetalt. Dette gjelder også i prosessfullmektigoppdrag for domstolene eller i voldgift.

Skulle det oppstå et tap (inntektsbortfall) for Punktum ved at saken eller oppdraget med kort varsel blir kansellert eller bortfaller av grunner som ikke kan tilskrives Punktum, forbeholder vi oss rett til en rimelig kompensasjon for dette.

7. Forsikring

Klienten har selv ansvaret for å undersøke om kostnadene i saken, herunder våre salærer, utlegg og utgifter, er omfattet av forsikringsdekning, eller eventuelt annen dekning av tredjepart. Klienten må selv sende de varsler og foreta seg det som ellers måtte være nødvendig for å få slik dekning.

8. Oppdrag knyttet til tvisteløsning

Klienten er ansvarlig for rettsgebyr, omkostninger til sakkyndige vitner og andre utgifter og omkostninger som påløper ved en rettslig prosess.

Ved prosedyre for domstolene risikerer man ved tap å bli pålagt å dekke motpartens omkostninger, samt gebyr til retten. Tilsvarende gjelder ved voldgift, der klienten også kan bli pålagt å dekke voldgiftsrettens salær og øvrige utgifter. Dette er klientens eget ansvar å dekke slike krav.

Dersom saken vinnes vil ikke motparten nødvendigvis bli pålagt å dekke klientens omkostninger. Selv om motparten blir pålagt å dekke klientens omkostninger, må man regne med at rettens eller voldgiftsrettens utmåling av omkostninger vil ligge betydelig under Punktums faktiske salær, utlegg og utgifter. Klienten er likevel ansvarlig for å dekke Punktums salær, utlegg og utgifter fullt ut.

9. Ansvar og ansvarsbegrensning

Et eventuelt ansvar for Punktum for tap som blir påført som følge av feil eller forsømmelser fra vår side i forbindelse med oppdragsutførelsen, er begrenset til direkte tap, og omfatter under ingen omstendighet indirekte tap, konsekvenstap eller følgeskader, herunder bl.a. driftstap, fortjenestetap og tap av goodwill. Ansvaret er videre begrenset til NOK 20 millioner.

I den utstrekning annet ikke følger av ufravikelige rettsregler skal ikke partnere, styremedlemmer eller medarbeidere i Punktum ha noe personlig ansvar i forbindelse med oppdrag som påtas eller arbeid som utføres av Punktum. Tilsvarende gjelder for tidligere partnere, styremedlemmer og medarbeidere i Punktum. Dersom slike personer har et erstatningsansvar etter ufravikelige rettsregler skal dette punkt 9 i disse alminnelige vilkårene gjelde tilsvarende.

Punktum har ikke noe ansvar overfor tredjepart på grunn av klientens eller tredjeparts anvendelse av dokumenter eller annen rådgivning fra Punktum. Vi har ikke ansvar for at vi ikke har mulighet til å påbegynne eller fortsette vårt arbeid på grunn av omstendigheter utenfor vår kontroll.

Om vi på klients begjæring avtaler at tredjepart kan basere seg på et dokument som er innhentet fra oss eller rådgivning som vi har gitt, skal dette ikke øke eller påvirke vårt ansvar. Under enhver omstendighet oppstår det ikke noe klientforholdforhold mellom oss og slik tredjepart.

Punktum har intet ansvar for tap eller skade som følge av insolvens eller konkurs eller betalingsproblemer hos bank hvor klientmidler er innestående.

Punktum skal ikke under noen omstendighet ha et solidarisk ansvar med andre rådgivere eller tredjeparter som måtte ha et erstatningsansvar overfor klienten. Dersom det er ansvarsgrunnlag for mer enn én part, skal Punktums andel av ansvaret være begrenset til det som med rimelighet kan tilskrives Punktums juridiske rådgivning. Dette gjelder selv om klienten ikke skulle være i stand til å inndrive sitt krav mot andre ansvarlige parter som følge av ansvarsbegrensning, manglende betalingsevne eller andre forhold.

Dersom klienten har rett til forsikringsdekning eller annen tapsdekning, vil Punktums ansvar overfor klienten reduseres tilsvarende. Dersom vi skulle utbetale et erstatningsbeløp til klienten, skal klienten overdra sine rettigheter til å søke dekning hos forsikringsselskap eller annen tredjepart til oss eller vårt forsikringsselskap.

Hvis et krav som klienten fremsetter overfor Punktum bygger på et krav mot klienten fra tredjepart (herunder offentlig myndighet), og Punktum påtar seg å holde klienten skadesløs, skal Punktum alene ha rett til å bestemme hvordan kravet fra tredjepart skal møtes, og skal ha rett til å bestride det og forsvare seg mot det på klientens vegne, og til å inngå forlik om det. Punktum fraskriver seg ansvar for slike krav, dersom klienten uten skriftlig forhåndssamtykke fra Punktum erkjenner ansvar, gjør opp kravene eller inngår forlik om dem.

Punktum har for sin virksomhet tegnet ansvarsforsikring med et anerkjent forsikringsselskap.

10. Taushetsplikt

Vi er underlagt lovbestemt taushetsplikt og vil ikke videreformidle dokumenter eller informasjon av konfidensiell karakter som vi mottar fra klienten i forbindelse med oppdraget til tredjeparter uten klientens forutgående samtykke.

Taushetsplikten er ikke til hinder for at vi gir opplysninger i tilfeller der det er lovpålagt.

Taushetsplikten er heller ikke til hinder for at vi gir opplysninger om oppdraget til andre medarbeidere i Punktum eller andre rådgivere engasjert av klienten eller på hans vegne.

Når ett oppdrag har blitt allment kjent, har vi rett til å opplyse offentlig om vårt oppdrag for klienten (også ved bruk av klientens logo) under forutsetning at vi ikke vi ikke gir informasjon som ikke allerede er offentlig kjent.

11. Personopplysninger

Ved advokatoppdrag er Punktum behandlingsansvarlig for personopplysninger i henhold til den til enhver tid gjeldende lov om personopplysninger.

Gjennomføringen av oppdraget kan innebære behandling av personopplysninger, herunder også særlige kategorier av personopplysninger, om enkeltpersoner som mottas fra klient. Klienten er ansvarlig for at personopplysningene lovlig overføres til Punktum i samsvar med reglene i personopplysningsloven eller annen gjeldende personvernlovgivning. Punktum kan også innhente opplysninger fra andre der dette er avklart med klienten. I den videre behandling av personopplysningene er Punktum behandlingsansvarlig. Personopplysningene behandles som ledd i utføringen av oppdraget, slik dette nærmere er beskrevet i oppdragsbekreftelsen og eventuelle øvrige instrukser fra klienten.

Punktums behandling og beskyttelse av personopplysninger skjer i tråd med gjeldende regelverk.

Personopplysningene kan overføres og utleveres til Punktums eventuelle underleverandører og samarbeidspartnere dersom dette er hensiktsmessig eller nødvendig for å utføre oppdraget. Slike samarbeidspartnere eller leverandører kan være etablert utenfor EU/EØS. Ved overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS som ikke er godkjent av EU-kommisjonen eller Datatilsynet, vil Punktum sørge for at nødvendige mekanismer er etablert for beskyttelse av opplysningene, for eksempel EU Standard Contractual Clauses eller Privacy Shield sertifisering (USA).

Andre parter, som motparter, domstol og offentlige organer, vil kun få utlevert eller tilgang til personopplysningene i den grad dette er nødvendig for oppdraget eller pålagt ved lov.

Den enkelte ha rett til innsyn i de personopplysninger som Punktum har registrert om vedkommende, og kan kreve at disse blir korrigert dersom de er mangelfulle.

Punktum gjør oppmerksom på at elektronisk datakommunikasjon (e-post mv.) generelt har lav sikkerhet. Dersom klienten ikke ønsker at vi skal benytte e-post i kommunikasjonen, ber vi om å få beskjed om dette

Unntaksvis, ved oppdrag som ikke er ordinære advokatoppdrag, kan klienten etter forholdene være behandlingsansvarlig. Hvis Punktum er databehandler, skal det inngås en separat databehandleravtale.

Mer informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger finnes her: www.punktum.no/personvern

12. Kommunikasjon med klient

Har klienten oppgitt e-postadresse(r) til oss vil vi fortrinnsvis benytte e-post i kommunikasjon om saken, med klienten og tredjeparter. Slike e-postmeldinger kan inneholde personopplysninger. Punktum vil ikke sende sensitive personopplysninger (som informasjon om helsemessige forhold etc.) per e-post.

Det vil alltid være en viss sikkerhetsrisiko forbundet med elektronisk kommunikasjon, bl.a. avskjæring, ikke-autorisert tilgang og virus. Dersom klienten ikke ønsker at vi skal benytte e-post i kommunikasjonen, ber vi om å få beskjed om dette. Våre spam- og virusfiltre og sikkerhetsforanstaltninger kan av og til avvise eller filtrere ut legitime e-poster. Følgelig må klienten følge opp viktige e-poster per telefon. Vi har ikke ha noe ansvar dersom våre filtreringsprogrammer skulle vise seg ikke å være tilstrekkelig effektive og klientens systemer skulle bli smittet av virus eller på annen måte bli negativt berørt på grunn av en e-post fra oss.

13. Avslutning av oppdraget

Klienten kan når som helst avslutte oppdraget. Vi kan bare innstille vårt arbeid i saken dersom det foreligger en rimelig grunn (som for eksempel at klienten ikke betaler en faktura eller blir insolvent, at det oppstår en interessekonflikt eller at det vil kunne være skadelig for vårt omdømme eller utsette oss for rettslig ansvar om vi fortsetter å arbeide med saken) eller som ellers angitt i Regler for god advokatskikk. Uansett vil klienten være ansvarlig for Punktums salær, utlegg og utgifter for arbeid utført frem til avslutningen av oppdraget.

14. Dokumentretur ved oppdragets avslutning

Vi oppbevarer vanligvis kopier av dokumenter vi har utarbeidet eller mottatt i forbindelse med et oppdrag i en viss periode, i tråd med Regler for god advokatskikk og øvrig regelverk. Etter dette vil vi kunne destruere/slette dokumentene uten varsel til klienten. Vi forbeholder oss retten til å oppbevare kopi av saksdokumenter og til å lagre dokumenter elektronisk så lenge vi ønsker, men har ingen forpliktelser i så måte.

15. Overdragelse

Hverken klienten eller Punktum kan uten den annen parts skriftlige samtykke overdra noen av de rettigheter, krav eller plikter som følger av, eller oppstår i forbindelse med, oppdraget. Punktum har likevel rett til å benytte inkasso til inndrivelse av forfalte fordringer.

16. Klager

Vi er opptatt av at våre klienter er fornøyde med de tjenestene vi leverer. Klager på våre tjenester eller salær bør i første omgang tas opp med saksansvarlig advokat eller med Punktums daglige leder, slik at vi kan prøve å finne en løsning som er tilfredsstillende for begge parter.

Dersom klienten mener at Punktum har opptrådt i strid med Regler for god advokatskikk, kan klage fremsettes til Advokatforeningens disiplinærutvalg. Det gjelder frister for fremsettelse av klage, og klagen kan bli avvist dersom den fremsettes for sent. Regler for god advokatskikk og nærmere opplysning om klageordningen finnes på Advokatforeningens nettsider www.advokatforeningen.no.

17. Etikk

Punktums policy er i enhver henseende å opptre i overensstemmelse med de faglige og etiske standarder som gjelder for advokater.

Punktum forventer at våre klienter vil opptre i overensstemmelse med de faglige, etiske og forretningsmessige standarder som gjelder for dem og deres virksomhet både overfor Punktum og andre parter.

Bestikkelser og korrupsjon i enhver form tolererer vi ikke. Ved å engasjere Punktum påtar enhver klient seg å ikke forvente eller be om noen handling eller unnlatelse fra Punktums side som kan kompromittere vårt renommé og vår integritet, og at klienten selv og hans medarbeidere og alle som handler på hans vegne vil avstå fra enhver korrupsjon eller bestikkelse. Videre forventer vi at alle som engasjerer oss har iverksatt eller vil iverksette tiltak for å eliminere risikoen for at det skal forekomme bestikkelser eller korrupsjon.

18. Markedsmisbruksforordningen

I saker der vi har, eller kan få, tilgang til innsideinformasjon vil vi på klientens forespørsel utarbeide og oppdatere en liste i henhold til kravene i markedsmisbruksforordningen over advokater og medarbeidere hos Punktum som mottar slik informasjon. Vi vil sørge for at advokater og medarbeidere hos Punktum som har tilgang til innsideinformasjon, er kjent med de plikter og ansvar dette innebærer, samt straffeansvaret som er forbundet med misbruk eller uberettiget distribusjon av slike opplysninger.

På forespørsel vil vi gi klienten kopi av innsidelister utarbeidet i henhold til forrige avsnitt så snart som praktisk mulig i en periode på fem år etter utarbeidelsen av listen. Klienten er pålagt å holde listen over mottakere av innsideinformasjon fortrolig og skal bare bruke den til overholdelse av krav i henhold til gjeldende lovgivning.

19. Menneskerettigheter

I samsvar med Advokatforeningens veiledning om hvordan menneskerettighetene bør respekteres i advokatvirksomheter vil vi ta initiativ til å drøfte med vår klient aktuelle og potensielle menneskerettighetskrenkelser som oppdraget kan medføre, med det siktemål å bistå klienten med å unngå slike krenkelser. Vi forbeholder oss retten til å trekke oss fra oppdraget dersom klienten beslutter ikke å følge våre råd om dette og det er klart for oss at oppdraget kan medføre krenkelse av menneskerettigheter.

20. Lovvalg og tvisteløsning

Norsk rett, med unntak for norske lovvalgsregler, skal gjelde for ethvert oppdrag, eventuelle tvister eller uenigheter som måtte oppstå av eller gjelde oppdragsavtalen eller senere avtaler skal endelig løses ved voldgift i Oslo etter voldgiftsloven. Voldgiftsspråket er norsk. Voldgiftsrettens forhandlinger og avgjørelser skal være taushetsbelagte.

Ved inndrivelse av fakturabeløp og andre fordringer kan Punktum i stedet velge å anlegge søksmål ved de alminnelige domstoler med Oslo tingrett som vedtatt verneting, eller ved annen kompetent domstol, slik som klientens hjemting. 

21. Endringer

Det kan oppstå behov for Punktum for å endre disse alminnelige vilkår. Endringer vil tre i kraft når den endrede versjon av vilkårene legges ut på Punktums hjemmeside,  www.punktum.no. Slike endringer vil imidlertid ikke gjelde pågående oppdrag.

 

***

 

Versjon 1.2 av 03.09.2022